dinsdag 5 mei 2009

Oplossing!

Lieve allemaal!

Dank voor jullie mailtjes als reactie op onderstaande blog! Tja, die soja slaat natuurlijk bruggen tussen Paraguay en Nederland, we hebben er allemaal direct of indirect mee te maken. Ik aan deze kant van die grote plas, jullie aan de andere kant.

Maar.. de simpelste oplossing om een positieve draai te geven aan de sojateelt ben ik gisteren vergeten te noemen.. En daar wordt meteen nog een brug mee geslagen, iets persoonlijker dit keer. Namelijk tussen mijn werk hier, en het werk waar Eva, een goede vriendin van mij, mee bezig is in Nederland: De EatGreen campagne!

Mensen, allemaal één dagje minder vlees eten per week! As simple as that!

Dit zou minder veeteelt voor de vleesindustrie betekenen (=minder bio-industrie, =minder dierenleed), dit zou op haar beurt leiden tot minder veevoer, dat leidt dan vervolgens weer tot minder gebruik van soja (want 90% daarvan wordt gebruikt voor veevoer), en dát zou uiteindelijk leiden tot meer ruimte voor duurzame productie van soja, en meer oog voor de situatie van de kleine boeren.

Naast dat een dagje minder vlees per week de sojateelt een menselijker en groener gezicht zal geven, heeft een dagje minder vlees ook een positief effect op de klimaatverandering. De vleesindustrie draagt namelijk sterk bij aan de uitstoot van broeikassen (18%), méér dan alle auto's ter wereld, sterker nog, de volledige transportsector bij elkaar (13%)! Zie voor meer info de link van EatGreen hiernaast.

Zo, dat wilde ik nog even kwijt.

Hasta luego!

Geen opmerkingen: