woensdag 29 oktober 2008

Het werkende leven weer begonnen!

Inmiddels weer twee dagen aan de gang na mijn minivakantie in Paradijs.

Jessie heeft gisteren kennisgemaakt met iedereen op kantoor, en even met Carlos gepraat over haar plannen. Vandaag bezoekt zij het museum en de bibliotheek, terwijl ik werk. Mijn nieuwe klus ligt alweer klaar. Een flink document wat van Engels naar Spaans vertaald moet worden. Het is nogal belangrijk, en gaat over de rechtensituatie van de Indianen in Itapúa in het natuurreservaat San Rafael. Er staan daar drie groepen lijnrecht tegenover elkaar: Indianen, natuurbeschermers, en grootgrondbezitters. Onze advocaat in Asunción heeft een afspraak staan met een tak van de regering, over o.a. dit document, en moet het dus tot in detail kennen. Ik doe de klus heel graag, want ten eerste is het leerzaam voor mijn Spaans, ten tweede is de inhoud leerzaam, en ten derde doe ik graag iets wat echt noodzakelijk is. Jessie kan me allicht een beetje helpen, want haar Spaans is vloeiend.

Mijn bulletin is overigens goed ontvangen. Carlos heeft het zelfs meegenomen naar Asunción om te laten zien aan de directeur, en die had gezegd dat mijn manier van schrijven open was en uitdaagde tot verder lezen. Ook de lay-out waren ze tevreden over. Gaf me een goed gevoel dat er zo serieus over gesproken werd. Maar natuurlijk hebben ze ook wel hartelijk gelachen om mijn Spaans, zo heerlijk letterlijk vertaald vanuit het Nederlands. Ook is de sudoku puzzel op de achterzijde niet helemaal overgekomen, want om te beginnen kenden mijn collega's het woord 'puzzle' niet.. Jessie gaat het nu doorlezen om de grootste fouten eruit te halen. Anders blijf ik dezelfde maken natuurlijk.
Ach, ik vond het leuk om te doen, en ben best een beetje trots op het resultaat, compleet zonder hulp in elkaar geflanst. Door de maanden heen zal de reeks allicht wat beter en professioneler worden, zeker gezien de taal.

Vind het erg gezellig dat ik Jessie even op bezoek heb, om lekker mee te kletsen in mijn eigen taal, samen mee te eten. Ook heel leuk om mijn ervaringen in de Chaco uit te wisselen, over het leven en het werk hier! We kunnen het goed vinden met elkaar. Maar ik verwacht niet dat ze lang blijft. Ze is op doorreis, en als je geen werk hebt in Filadelfia, is hier verder immers weinig te doen of te beleven..

1 opmerking:

Anoniem zei

Hi Sofia,
heb lekker zitten lezen op je blog, leuke verhalen en mooie foto's! Het Iguazú paradijs gaan we volgend weekend ontdekken, want het wordt onze eerste stop na Sao Paulo. bedankt voor de tip over het hostel,klinkt erg relaxt en prima! Na Patagonie komen we weer de richting van Paraguay op, zeg eind december, dus een ontmoeting zit er nog wel in (pantanal?). Ga je ervaringen zeker volgen en hoop dat het op dezelfde manier door gaat, volgens mij heb je een top tijd!

liefs bar