zaterdag 18 oktober 2008

Hitte, kou, druppels... watervallen!

Even een kleine update tussendoor.

Ik ben nog steeds aan het bijkomen (= slaap inhalen) van de ontzettende hitte die Filadelfia een aantal dagen teisterde van de week. De geregistreerde temperatuur was ruim 40 graden (gevoelstemperatuur laten we achterwege), terwijl het ook 's nachts amper afkoelde. De huizen hier zijn nauwelijk geisoleerd, dus binnenshuis heerst dezelfde temperatuur. Nu mag ik in principe niet klagen, want naast de twee fan's die ik aan het plafond heb hangen, heb ik ook nog airco (een rammelende bak, maar toch)! Echter daar heb ik altijd wat tegen. Slecht voor je gezondheid, en bovendien vreet het energie (en ik heb zo'n vermoeden dat ik nog een afrekening van electriciteit van mijn lieve huisbazin ga ontvangen bij vertrek). En daarbij komt dat ik er soms een klein beetje plezier uit haal om wat af te zien, of in ieder geval vind dat ik een beetje moet harden hier. Dus geen airco voor mij. Althans zo begon ik aan de drie dagen hitte. Nou, ik heb het geweten. Slapeloze nachten, muggen, koppijn, 3 koude douches per dag, 3 keer schone (droge) kleding per dag. Gatsie. Na 2 dagen dus toch overstag gegaan voor de airco, wat overigens alleen maar hielp als je er vlak voor ging zitten. En zodra je de airco uitzet, is het meteen weer heet. En geen optie voor 's nachts, want het maakt een enorm kabaal. Maar goed, ik mag inderdaad niet klagen. Maar petje af voor de Chaqueños zonder airco, waarvan er vele bovendien onder de brandende zon fysiek zwaar werk verrichten!

In één nacht is de temperatuur 20 graden gezakt naar een 'koude' 25 graden. Als je al niet ziek wordt van de airco, zou je daar toch ziek van worden.. Het was volle maan, wat volgens de mensen hier betekent dat het twee dagen later gaat regenen (in de regentijd althans). Twee dagen lang zag het er regenachtig uit, maar het is helaas gebleven bij een paar druppels. Jammer, want alles en iedereen heeft de regen nodig. Including me, want dat betekent dat ik mijn waterput niet meer met gekocht water hoef aan te vullen. Mijn dakgoot en regenpijp heeft een systeem waarbij het regenwater twee kanten op kan lopen. De eerste regen die valt, neemt het vuil van het dak mee, en kan ik naar de tuin laten lopen. Vervolgens test ik dan met een bakje wanneer het water schoon is, en kan ik het systeem omgooien waardoor het water naar mijn put loopt. Zo ver is het echter nog niet gekomen. En een nadeel is dat de grootste regenbuien 's nachts zullen plaatsvinden..

Goed, verder ben ik heel hard aan het werk om mijn eerste bulletin af te krijgen voor a.s. dinsdag, wat betekent dat ik weer het hele weekend op kantoor zit (eigen keus hoor!). Ik ga namelijk dinsdag een minivakantie houden van 2 of 3 dagen in Iguazú, het drielandenpunt met de wereldberoemde watervallen! Daar ga ik een Nederlands meisje ontmoeten, Jessie (je bent vast op de hoogte, Lennert?), die TCLA gestudeerd heeft. Zij is op zoek naar een onbeschreven Indiaanse taal voor haar research master, en gaat na Iguazú dan ook mee richting de Chaco, waar ze een paar dagen bij mij kan logeren. Kan ik haar wat vertellen en laten zien over het werk van PCI, en wellicht kan Carlos (en de uitgebreide documentatie die PCI in haar bezit heeft) haar een beetje op weg helpen bij haar zoektocht.

Dus nog even 'bikkelen', en dan op naar Iguazú!!! Wat een vreselijk slecht leven heb ik toch, hè..

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee sofia,

Wat een zware tijden en leven heb je daar ;-)

Hard gewerkt dit weekend en is je bulletin af?? Ben benieuwd, verschijnt er nog een engelse of nederlandse versie?

Morgen dus op pad naar Iguazu! Leuk hoor, lijkt me ook leuk voor je om weer een nederlandse te ontmoeten! En haar jouw wereldje en woonplaats te laten zien en ervaringen uit te wisselen

Veel plezier toegewenst!!

Lieve groetjes Renate

Anoniem zei

Hi Sofia,

dat is eens op een andere manier kerst vieren. Maar wat de temperatuur en de hoogte betreft lijkt mij dit enig. Inmiddels ben je al weer verder in Bolivia. De beste wensen, geluk, gezondheid in 2009 en het allerbelangrijks nog een fijne tijd in Paraguay.

René en Petra